„Po výrobkoch Javoriny siahajú ľudia, ktorí majú radi moderný dizajn, a zároveň kvalitné prevedenie i materiál – v našom prípade obvykle masívne dubové drevo. Ak k tomu pridáme ekologické aspekty, ktoré sa snažíme rešpektovať – ako je povrchová úprava na prírodnej báze, ekologický spôsob výroby či vysádzanie mladých dubových stromčekov v mene každého nášho zákazníka a ďalšie - tak sme atraktívni pre tú skupinu zákazníkov, pre ktorých nie je jedinou motiváciou cena, ale uprednostňujú štýlové a zodpovedné nakupovanie,“ myslí si predseda družstva Javorina a zároveň šéfdizajnér Leo Čellár.
foto:
Javorina
Javorina sa nesnaží súperiť s masovo vyrábaným nábytkom. Ponúka najmä kolekcie s autorským dizajnom, pričom v niektorých prípadoch sú možné rozmerové úpravy. Takýto nábytok tvorí približne pätinu z celkového počtu výrobkov značky Javorina. Zhruba desatinu z celkového objemu výroby predstavujú zákazky, kde družstvo dodá nábytkové zariadenie napríklad pre vináreň, penzión či hotel.
Javorina píše vlastnú históriu už viac ako sedem desiatok rokov. Na výrobu interiérov či nábytku na zákazku sa začala postupne zameriavať v úvode osemdesiatych rokov. Po revolúcii však prišli ekonomické problémy, z ktorých družstvu pomohol v roku 1998 príchod holandského investora, spoločnosti Naarden-Traco.
3960Javorina vtedy stavila na masívne dubové drevo, ktoré sa v súčasnosti na produkcii podieľa 90 percentami. Masívne orechové drevo je zastúpené vo výrobe približne šiestimi percentami a v niektorých vnútorných a neviditeľných častiach nábytku, resp. v nosnej konštrukcii, firma používa smrek a drevovláknité dosky.
Masívu sa Javorina drží, hoci trendom v masovom nábytkárskom sektore je využívanie stále dokonalejších laminátových imitácií dreva a drevenej dyhy. „Evidentné je oveľa častejšie používanie plastov a kovových súčastí. Prevláda trend integrácie technológií do nábytkov, ako napríklad chladnička v sedačke, audio systémy v TV skrinke, elektrické výškové nastavovanie stolov, bezdrôtové nabíjanie a konektivita digitálnych technológií. Stále viac sa tiež uplatňujú solitérne nábytky. Javorina pri svojej výrobe zohľadňuje tie trendy, ktoré sú v súlade s našou víziou – teda poskytovať nadčasový, kvalitný, remeselne spracovaný dizajnový nábytok,“ približuje L. Čellár.
Nábytok podľa neho viac ako predtým podlieha móde. Kupuje sa na kratší čas, s cieľom výmeny podľa aktuálnych trendov. Do budúcna očakáva šéfdizajnér Javoriny vysoký tlak na znižovanie nákladov vo výrobe.
„Predpokladám, že nákup nábytku bude vo všeobecnosti stále lacnejší v pomere k ostatným výdajom v domácnosti. Podstatne viac nábytku sa bude vyrábať pomocou robotických technológií. Očakávam tiež, že sa uplatnia nové, netradičné, kombinované materiály. Nepochybujem však, že napriek tomu bude stále pretrvávať záujem o prírodné materiály spracované poctivými remeselníkmi a s dizajnom, ktorý sa dedí,“ odhaduje L. Čellár.
V roku 2016 prešla Javorina zmenou vlastníckej štruktúry na úrovni väčšinového podielnika. Aktuálne má výrobné družstvo celkovo 14 podielnikov, majoritu má slovenský investor. Vlani v máji firma otvorila prvý showroom v Prahe a v septembri aj na východe Slovenska, v Košiciach.
foto:
Javorina
Od roku 2017 firma spolupracuje s novými externými dizajnérmi, ktorí tvoria nábytok v súlade s víziou Javoriny. Nové kolekcie sú inšpirované slovenskou prírodou a regiónom, v ktorom je situovaná výroba. Napríklad české štúdio Vrtiška • Žák navrhlo kolekciu stolíkov Hríb, policu Vetva či hodiny Luna. Tomáš Kráľ, slovenský vysokoškolský pedagóg, ktorý pôsobí vo Švajčiarsku, stojí za kolekciou Juro inšpirovanou legendárnym zbojníkom Jurom Jánošíkom, konkrétne jeho terchovským klobúkom.
Viac o príbehu družstva Javorina si prečítajte v článku na portáli ASB.sk.